De locatie

De voorstelling speelt zich af in de achtertuin van het voormalige Weeshuis. De karakteristieke witte achtergevel vormt de basis van het unieke decor. De tribune voor de toeschouwers wordt geplaatst over de breedte van de ruimte en biedt zicht op de achtergevel met een karakteristieke boom als beeldbepalend element. Het Weeshuis is tegenwoordig in gebruik als restaurant en hotelaccommodatie. Aan de straatzijde bevinden zich tot aan de dag van vandaag de voogden- en voogdessenkamer. In de achter het hoofdgebouw liggende panden hadden destijds de wezen en de wees-huisvader en -moeder onderdak.


Het verhaal

Het is 1952. Burgemeester Bruinsma loopt zich de benen uit het lijf om Bolsward op te stoten in de vaart der volkeren. Hij bedenkt het ene initiatief na het andere. Sommige worden meteen omarmd, zoals de bouw van een muziekkoepel, maar andere plannen stoten op een afwachtende houding van de Bolswarders. Geduldig noteert zijn schaduw Geertje hoe ver de burgemeester met zijn plannen is.

Dan vraagt de postbode de aandacht van de burgemeester voor een brief: Bolsward is samen met Delft uitgekozen voor een proefreferendum over een Europese samenwerking. Beide steden zijn qua bevolkingssamenstelling en stemgedrag namelijk representatief voor de Nederlandse samenleving. De burgemeester ziet meteen kansen om zijn stad landelijk en internationaal op de kaart te krijgen. De leider van de gereformeerden reageert echter afwachtend, en de Bolswarder industriëlen eveneens. Maar als dan de voorzitter van het comité echt naar Bolsward komt, slaat de stemming om: Bolsward grijpt zijn kans om te tonen hoe bijzonder de stad is.

Een graf opent zich: weduwe Hid Hero Jelbeths kan de rust niet vinden, hoewel ze al jaren dood is. Hoe gaat het met de wezen? De zorg blijkt terecht, als duidelijk wordt dat de burgemeester het weeshuis, `de rotte kies van Bolsward’, verdwenen moet zijn voor de internationale gemeenschap komt om de pracht van de stad te bewonderen. Ondertussen raakt de stad in de ban van het komende referendum. Bolsward maakt een beste beurt als percentagegewijs meer mensen vóór stemmen dan in Delft. Hij maakt het tot zijn hoofdtaak de inwoners te bewegen een positieve stem uit te brengen. De Bolswarder als wereldburger door Europese samenwerking is een gouden kans voor de handel. Zakenlieden zien kansen hun bedrijven een impuls te geven. De koffiebrander, de vieuxstoker en de directeur van de melksuikerfabriek popelen van ongeduld: internationale aandacht.

Hid Hero inspireert een tegenbeweging. Democratie is niets waard als er niet naar de zwakkeren wordt omgekeken. De burgemeester ziet de steun voor zijn plannen verdwijnen, ondanks alle medewerking van de zakenlieden. Hij is de wanhoop nabij, tot Hid Hero aan hem verschijnt en hem overtuigt dat een Europese overheid alleen zin heeft als die ook de zwakken beschermt. Als een donderslag bij heldere hemel komt er een Weduwen- en Wezenwet. Voortaan wordt de zorg op nationaal niveau geregeld. De burgemeester presenteert het nieuws vol trots aan de internationale pers. Natuurlijk roemt hij ook de gemeenschapszin en de sociale verantwoordelijkheid in Bolsward. Het weeshuis kan worden gesloten nu er een landelijke voorziening is. Hid Hero besluit terug te keren in haar graf. Maar niet zonder een waarschuwing. Ze dreigt er meteen weer uit te komen als Europa de zorg voor elkaar en de zwakkeren in het bijzonder niet waarborgt.


De makers

Script

Bouke Oldenhof deed in 1975 zijn examen VWO aan het Jan Brugmancollege in Bolsward. Daarna studeerde hij Nederlands, Fries en Theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam. Na zijn debuut `Rolbrug’ (1993 – genomineerd voor de Proscemiumprijs) werd hij al snel fulltime toneelschrijver. Hij schrijft plattelandsminiaturen als `Kooibos’, `Lette ropping’, `Rispinge’ en `Juster is fuort’, scenario’s vooor groot gemonteerde voorstellingen als `Abe’, `Harde handen’ en `Marijke Muoi’ (openingsvoorstelling LF2018). Recent schreef Oldenhof `Hanna van Hendrik’ voor onder andere Johanna ter Steege, Huub Stapel en Naomi van der Linde, dat in de zomer van 2019 uitverkochte voorstellingen beleefde voor 47.500 enthousiaste bezoekers.

Regisseur

Bruun Kuijt is acteur, regisseur en schrijver met een uitbreide staat van dienst. Hij studeerde in 1983 af aan de Academie voor Kleinkunst. Daarna stond hij als acteur/zanger in diverse musicals en toneelstukken. Bovenal laat hij van zich gelden als regisseur. In Friesland regisseerde Bruun Kuijt diverse stukken voor Tryater en JM Teaterwurk. In de zomer van 2019 was hij verantwoordelijk voor de regie van het muziekspektakel Titus, over het leven van Titus Brandsma. In Zaandam is hij bekend als regisseur van succesvolle locatietheatervoorstellingen zoals MariaMaria, Vivo en Elif.

Op het uitgebreide regie-cv van Kuijt (132 regies) staan onder meer Scrooge, de kerstvoorstelling David Copperfield, Assepoester, Het Mysterie van Charles Dickens, de musicals van Nijntje, Pluk van de Petteflet, Buurman en Buurman (1, 2, 3, 4 en 5);  Hoe Overleef ik mijn eerste zoen, Hoe overleef ik zonder liefde, De Kleine Kapitein; theaterkomedies als Noises Off, Tel Uit Je Winst, The Odd Couple, Een Zomerzotheid, Joop ter Heul, De Flat van Jet, Zadelpijn of ander damesleed, Shirley Valentine, Zadelpijn het Verwende Nest, Volledig Verknipt, Tot Volgend Jaar, Powervrouwen (1, 2, 3 en 4) en The Play that goes wrong. Voor tv regisseerde hij een aantal afleveringen van Kinderen geen Bezwaar (VARA). Bij het Thriller Theater regisseerde hij acht voorstellingen, waaronder Arsenicum en oude kant en De Man die het Wist. Ook regisseerdehij Op bezoek bij meneer Green, het legendarische stuk Mooi Weer Vandaag met onder meer Bram van der Vlugt en het zeer goed ontvangen Enkele Reis met Trudy Labij en Wieteke van Dort.

Met Rik Hoogendoorn (Sesamstraat) vormde hij het theaterduo Echte Mannen dat een bijzondere kruising tussen cabaret en toneel op de planken brengt. In het afgelopen seizoen speelde hij met Jan Elbertse het stuk Wat nou oud?!, een tragikomisch toneelstuk over ouder worden in een snelle maatschappij. Ook als schrijver is Bruun Kuijt actief. Hij heeft inmiddels meer dan dertig stukken op zijn naam staan. Onder andere voor Theater Terra en het Hofpleintheater in Rotterdam (bewerkingen van diverse opera’s voor de jeugd). Voor Hid Hero en het referendum gaat hij een cross over aan, door een intensieve samenwerking met de scriptschrijver, componist en producent.

Producent

Harry Katstra is geboren en getogen in Bolsward. Hij woont al jaren in Noord-Holland. Van professie is hij strategisch communicatieadviseur en tekstschrijver. In Noord-Holland initieert en organiseert hij sinds jaar en dag diverse grote evenementen. Daarbij is ‘anders dan anders’ telkens zijn insteek. Sinds 2000 begeeft hij zich als (uitvoerend) producent ook op het gebied van locatietheater. Een greep uit zijn theateractiviteiten: Drijfkracht (2005), Na ons (2008), Meisjes van 80 (2011), Justerland (2012 en 2013), Van de Kaas en de Kift (2015), De Slag bij Bergen (2017). Stuk voor stuk aansprekende producties die altijd uitverkocht waren. Hij is bekend met de combinatie professionals en amateurs binnen (grootschalige) theaterproducties. Bovendien heeft hij ervaring en gelooft hij in draagvlakversterkende elementen zoals (inwoners)participatie.

Muzikaal leider/componist

Uitvoerend musicus, componist, arrangeur en docent Luc Hudepohl is de muzikaal leider en mede-componist van Hid Hero en het referendum. Tijdens zijn brede opleiding aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle werd hem niet alleen de jazztraditie en moderne muziek bijgebracht, ook leerde hij de fijne kneepjes van songwriting, arrangeren en componeren. Met zijn eindexamenproject ‘Ofzo’ won hij in 2017 de ArtEZ vriendenprijs. Sinds 2014 maakt hij deel uit van Broken Brass. Met deze wervelende brassband heeft hij inmiddels 375 shows in dertien verschillende landen verzorgd. Samen met bandcollega’s Nick Feenstra en Joël Botma heeft hij in de loop van de jaren veel composities verzorgd. Met het muzikale duo De Geldwolven schrijft hij eigen liedjes in het Nederlands. In 2018 kwam de eerste plaat uit van het duo en nieuwe projecten zijn in de maak. Sinds 2017 maakt Luc als trompettist/solist ook onderdeel uit van de bigband New Sound Jazz Machine. In 2018 fungeerde hij als muzikaal leider van de muziektheatervoorstelling “De klok en het meisje” van het Kameroperahuis. In samenwerking met componist Stan Verberkt stuurde hij de professionele- en amateurmuzikanten aan tijdens de repetities en uitvoeringen in Katlijk.


De spelers

Theun Plantinga speelt de rol van burgemeester Bruinsma in Hid Hero en het referendum. Theun debuteerde in 2003 bij Tryater waar hij de familievoorstelling ‘It mirakel fan Hansje Brinker’ speelde onder regie van Bruun Kuijt. Zijn landelijke debuut volgde kort daarop bij de Firma Rieks Swarte in ‘De Groote Storm’.

In de afgelopen vijftien jaar is hij te zien geweest in succesvolle voorstellingen als ‘101 Dalmatiërs’, ‘Jip en Janneke de Mjoeziekul’, ‘Afblijven’, ‘Minoes’, ‘Tina de Musical’ en dit seizoen in de titelrol van Beer in ‘Masha en de Beer Live!’.

In Friesland is Theun geen onbekende door zijn rollen in producties van Tryater en in locatievoorstellingen als ‘Bonifatius’, ‘Ik Martinus’, ‘Baltic Blues’, rockopera ‘Tommy’ en recentelijk ‘SeksTips, wat je van nichten leren kan’.

Op televisie was hij vorig jaar te zien in Het Klokhuis. Op de radio was hij in 2010/2011 Kleinkunsttalent in het radioprogramma Volgspot op Radio 2. In 2011 won hij een Musicalworld Award voor ‘Achtste-groepers huilen niet’ en een Gouden Gurbe voor zijn regie van ‘Bloedbân’. In 2013 werd hij genomineerd voor een Musical Award voor de regie van ‘Koning van Katoren’. Naast zijn acteerwerk is Theun regisseur van het Vondelpark Openluchttheater in Amsterdam.

Mezzosopraan Janneke Schaareman kruipt in de rol van Hid Hero. Als zangeres is zij werkzaam in zowel het klassieke- als muziektheater-genre. Haar stem klonk in talloze opera’s, maar ook in luchterige voorstellingen. Een greep uit haar grote staat van dienst: solorollen in opera’s als Carmen, Die Zauberflöte, Orfeo ed Euredyce en Dido and Aeneas. Ze zong in Die Lustige Witwe met Het Gelders Orkest en Il combattimento di Tancredi e Clorinda. Ook liet ze van zich horen in diverse producties van YO! Opera, Kameroperahuis Zwolle en Fast Opera Productions. Van 2001-2010 maakte ze deel uit van het muziektheaterensemble Xantippe. Daarmee toerde ze door Nederland en België. Janneke zong de titelrol in De IJsvorstin (Tryater), de openingsact van Oerol 2014. In de zomer van 2018 zong en speelde zij de rol van Agatha en het Vrouwtje van Stavoren in de Bildtse muziektheatervoorstelling Altyd Seumer.

Ze verzorgde liedrecitals met een accent op het romantisch liedrepertoire in Nederland, Engeland, België, Frankrijk en Spanje. Met Het Codigo Trio (zang, hoorn en piano) ging zij in 2017 op tournee in China.

Janneke was van 2003 tot 2016 als zangdocent verbonden aan de Theateracademie van Arnhem. 


Overige spelers

Begin april wordt de spelersgroep gepresenteerd. Op dit moment is er nog wel een aantal plekken in het te vormen projectkoor. Heb je hiervoor belangstelling dan kun je je tot 11 maart melden via het contactformulier op deze site. We hebben ook nog een paar plekken voor jeugdrollen (10-15 jaar). Ook hiervoor kun je je aanmelden via het contactformulier. Na aanmelding krijg je nadere informatie.


Onze muzikanten

Broken Brass is verantwoordelijk voor de muzikale arrangementen tijdens Hid Hero en het referendum. Deze band met Friese roots trekt internationaal volle zalen en festivalterreinen. Broken Brass bestaat uit acht overwegend conservatorium-opgeleide musici. Hid Hero en het referendum is voor de muzikanten een nieuwe richting. Dit past bij de ambitie van de band om als collectief te verbreden. Voor de voorstelling wordt uitsluitend nieuw werk gecomponeerd en live uitgevoerd. Broken Brass heeft een grote schare fans in binnen- en buitenland.