De locatie

De voorstelling speelt zich af in de achtertuin van het voormalige Weeshuis. De karakteristieke witte achtergevel vormt de basis van het unieke decor. De tribune voor de toeschouwers wordt geplaatst over de breedte van de ruimte en biedt zicht op de achtergevel met een karakteristieke boom als beeldbepalend element. Het Weeshuis is tegenwoordig in gebruik als restaurant en hotelaccommodatie. Aan de straatzijde bevinden zich tot aan de dag van vandaag de voogden- en voogdessenkamer. In de achter het hoofdgebouw liggende panden hadden destijds de wezen en de wees-huisvader en -moeder onderdak.


Het verhaal

Het is 1952. Burgemeester Bruinsma loopt zich de benen uit het lijf om Bolsward op te stoten in de vaart der volkeren. Hij bedenkt het ene initiatief na het andere. Sommige worden meteen omarmd, zoals de bouw van een muziekkoepel, maar andere plannen stoten op een afwachtende houding van de Bolswarders. Geduldig noteert zijn schaduw Geertje hoe ver de burgemeester met zijn plannen is.

Dan vraagt de postbode de aandacht van de burgemeester voor een brief: Bolsward is samen met Delft uitgekozen voor een proefreferendum over een Europese samenwerking. Beide steden zijn qua bevolkingssamenstelling en stemgedrag namelijk representatief voor de Nederlandse samenleving. De burgemeester ziet meteen kansen om zijn stad landelijk en internationaal op de kaart te krijgen. De leider van de gereformeerden reageert echter afwachtend, en de Bolswarder industriëlen eveneens. Maar als dan de voorzitter van het comité echt naar Bolsward komt, slaat de stemming om: Bolsward grijpt zijn kans om te tonen hoe bijzonder de stad is.

Een graf opent zich: weduwe Hid Hero Jelbeths kan de rust niet vinden, hoewel ze al jaren dood is. Hoe gaat het met de wezen? De zorg blijkt terecht, als duidelijk wordt dat de burgemeester het weeshuis, `de rotte kies van Bolsward’, verdwenen moet zijn voor de internationale gemeenschap komt om de pracht van de stad te bewonderen. Ondertussen raakt de stad in de ban van het komende referendum. Bolsward maakt een beste beurt als percentagegewijs meer mensen vóór stemmen dan in Delft. Hij maakt het tot zijn hoofdtaak de inwoners te bewegen een positieve stem uit te brengen. De Bolswarder als wereldburger door Europese samenwerking is een gouden kans voor de handel. Zakenlieden zien kansen hun bedrijven een impuls te geven. De koffiebrander, de vieuxstoker en de directeur van de melksuikerfabriek popelen van ongeduld: internationale aandacht.

Hid Hero inspireert een tegenbeweging. Democratie is niets waard als er niet naar de zwakkeren wordt omgekeken. De burgemeester ziet de steun voor zijn plannen verdwijnen, ondanks alle medewerking van de zakenlieden. Hij is de wanhoop nabij, tot Hid Hero aan hem verschijnt en hem overtuigt dat een Europese overheid alleen zin heeft als die ook de zwakken beschermt. Als een donderslag bij heldere hemel komt er een Weduwen- en Wezenwet. Voortaan wordt de zorg op nationaal niveau geregeld. De burgemeester presenteert het nieuws vol trots aan de internationale pers. Natuurlijk roemt hij ook de gemeenschapszin en de sociale verantwoordelijkheid in Bolsward. Het weeshuis kan worden gesloten nu er een landelijke voorziening is. Hid Hero besluit terug te keren in haar graf. Maar niet zonder een waarschuwing. Ze dreigt er meteen weer uit te komen als Europa de zorg voor elkaar en de zwakkeren in het bijzonder niet waarborgt.


De makers

Script

Bouke Oldenhof deed in 1975 zijn examen VWO aan het Jan Brugmancollege in Bolsward. Daarna studeerde hij Nederlands, Fries en Theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam. Na zijn debuut `Rolbrug’ (1993 – genomineerd voor de Proscemiumprijs) werd hij al snel fulltime toneelschrijver. Hij schrijft plattelandsminiaturen als `Kooibos’, `Lette ropping’, `Rispinge’ en `Juster is fuort’, scenario’s vooor groot gemonteerde voorstellingen als `Abe’, `Harde handen’ en `Marijke Muoi’ (openingsvoorstelling LF2018). Recent schreef Oldenhof `Hanna van Hendrik’ voor onder andere Johanna ter Steege, Huub Stapel en Naomi van der Linde, dat in de zomer van 2019 uitverkochte voorstellingen beleefde voor 47.500 enthousiaste bezoekers.

Regisseur

Bruun Kuijt is acteur, regisseur en schrijver met een uitbreide staat van dienst. Hij studeerde in 1983 af aan de Academie voor Kleinkunst. Daarna stond hij als acteur/zanger in diverse musicals en toneelstukken. Bovenal laat hij van zich gelden als regisseur. In Friesland regisseerde Bruun Kuijt diverse stukken voor Tryater en JM Teaterwurk. In de zomer van 2019 was hij verantwoordelijk voor de regie van het muziekspektakel Titus, over het leven van Titus Brandsma. In Zaandam is hij bekend als regisseur van succesvolle locatietheatervoorstellingen zoals MariaMaria, Vivo en Elif.

Op het uitgebreide regie-cv van Kuijt (132 regies) staan onder meer Scrooge, de kerstvoorstelling David Copperfield, Assepoester, Het Mysterie van Charles Dickens, de musicals van Nijntje, Pluk van de Petteflet, Buurman en Buurman (1, 2, 3, 4 en 5);  Hoe Overleef ik mijn eerste zoen, Hoe overleef ik zonder liefde, De Kleine Kapitein; theaterkomedies als Noises Off, Tel Uit Je Winst, The Odd Couple, Een Zomerzotheid, Joop ter Heul, De Flat van Jet, Zadelpijn of ander damesleed, Shirley Valentine, Zadelpijn het Verwende Nest, Volledig Verknipt, Tot Volgend Jaar, Powervrouwen (1, 2, 3 en 4) en The Play that goes wrong. Voor tv regisseerde hij een aantal afleveringen van Kinderen geen Bezwaar (VARA). Bij het Thriller Theater regisseerde hij acht voorstellingen, waaronder Arsenicum en oude kant en De Man die het Wist. Ook regisseerdehij Op bezoek bij meneer Green, het legendarische stuk Mooi Weer Vandaag met onder meer Bram van der Vlugt en het zeer goed ontvangen Enkele Reis met Trudy Labij en Wieteke van Dort.

Met Rik Hoogendoorn (Sesamstraat) vormde hij het theaterduo Echte Mannen dat een bijzondere kruising tussen cabaret en toneel op de planken brengt. In het afgelopen seizoen speelde hij met Jan Elbertse het stuk Wat nou oud?!, een tragikomisch toneelstuk over ouder worden in een snelle maatschappij. Ook als schrijver is Bruun Kuijt actief. Hij heeft inmiddels meer dan dertig stukken op zijn naam staan. Onder andere voor Theater Terra en het Hofpleintheater in Rotterdam (bewerkingen van diverse opera’s voor de jeugd). Voor Hid Hero en het referendum gaat hij een cross over aan, door een intensieve samenwerking met de scriptschrijver, componist en producent.

Producent

Harry Katstra is geboren en getogen in Bolsward. Hij woont al jaren in Noord-Holland. Van professie is hij strategisch communicatieadviseur en tekstschrijver. In Noord-Holland initieert en organiseert hij sinds jaar en dag diverse grote evenementen. Daarbij is ‘anders dan anders’ telkens zijn insteek. Sinds 2000 begeeft hij zich als (uitvoerend) producent ook op het gebied van locatietheater. Een greep uit zijn theateractiviteiten: Drijfkracht (2005), Na ons (2008), Meisjes van 80 (2011), Justerland (2012 en 2013), Van de Kaas en de Kift (2015), De Slag bij Bergen (2017). Stuk voor stuk aansprekende producties die altijd uitverkocht waren. Hij is bekend met de combinatie professionals en amateurs binnen (grootschalige) theaterproducties. Bovendien heeft hij ervaring en gelooft hij in draagvlakversterkende elementen zoals (inwoners)participatie.

Muzikaal leider/componist

Uitvoerend musicus, componist, arrangeur en docent Luc Hudepohl is de muzikaal leider en mede-componist van Hid Hero en het referendum. Tijdens zijn brede opleiding aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle werd hem niet alleen de jazztraditie en moderne muziek bijgebracht, ook leerde hij de fijne kneepjes van songwriting, arrangeren en componeren. Met zijn eindexamenproject ‘Ofzo’ won hij in 2017 de ArtEZ vriendenprijs. Sinds 2014 maakt hij deel uit van Broken Brass. Met deze wervelende brassband heeft hij inmiddels 375 shows in dertien verschillende landen verzorgd. Samen met bandcollega’s Nick Feenstra en Joël Botma heeft hij in de loop van de jaren veel composities verzorgd. Met het muzikale duo De Geldwolven schrijft hij eigen liedjes in het Nederlands. In 2018 kwam de eerste plaat uit van het duo en nieuwe projecten zijn in de maak. Sinds 2017 maakt Luc als trompettist/solist ook onderdeel uit van de bigband New Sound Jazz Machine. In 2018 fungeerde hij als muzikaal leider van de muziektheatervoorstelling “De klok en het meisje” van het Kameroperahuis. In samenwerking met componist Stan Verberkt stuurde hij de professionele- en amateurmuzikanten aan tijdens de repetities en uitvoeringen in Katlijk.


Kostuumontwerp

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Hadewych-ten-Berge-2021-zwart-wit.jpg

Hadewych ten Berge werkt al meer dan 40 jaar voor de meest uiteenlopende theatervoorstellingen, filmproducties en televisiedocumentaires. Ze begon haar carrière als rekwisiteur voor Nederlandse theatergezelschappen. Met het kostuumontwerp voor Hid Hero en het referendum voegt ze een productie toe aan haar uitgebreide oeuvre.

In 1993 studeerde ze als scenograaf af aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. In de loop der jaren heeft kostuums ontworpen voor grote locatie- en zaalprojecten, zoals (Peer Gynt 1999, Orfeo Aqua 2000, Kening Lear 2003, Heeren van het Veen 2006 , Vliegende Hollander 2009, Sulverenbal 2010, Orfeus en Euridice 2011, de Nieuwe man 2012, De laatste Vriend van Napoleon 2014, Midzomer Nachtdroom, Werkman 2014, Jan Brons 2016 en aan De Stormruiter in het kader van Culturele Hoofdstad Leeuwarden in 2018).

Naast haar werkzaamheden als ontwerper geeft Hadewych vormgevingslessen en workshops. Dat doet ze onder meer bij de opleiding amateurregisseur in Groningen. Op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden heeft ze gewerkt bij de opleiding Docent Drama.

De spelers

Rik Witteveen (1990) is geboren en getogen in Leeuwarden. In 2015 studeert hij af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Na zijn opleiding speelt hij bij verschillende gezelschappen, zoals het Noord Nederlands Toneel, Tryater en TG de Jonge Honden. Binnen het jeugdtheater speelde hij bij Sonnevanck, ’n Meeuw en gezelschappen die educatieve voorstellingen aanbieden in het voortgezet onderwijs.

Kijkers zien Rik ook in film en televisie. Zo was hij onder meer te zien in Goede Tijden Slechte Tijden, Het Huis Anubis, De mannen van dokter Anne en CMC 2. Door zijn achtergrond kan hij zowel in het Fries als Nederlands acteren. Dat komt goed uit, want de rol van burgemeester Bruinsma in Hid Hero is tweetalig.

Actrice en zangeres Michelle van de Ven (1987) neemt de rol van Hid Hero voor haar rekening. Michelle studeert in 2010 cum laude af aan de opleiding Muziektheater van Fontys Conservatorium in Tilburg. Gelijk daarna start ze haar professionele carrière. En die is vanaf het eerste moment succesvol.  

Met haar rol Wendla Bergmann in Spring Awakening wint ze in 2011 de John Kraaijkamp Musical Award voor aanstormende talent. Daarna volgen vele hoofdrollen. Onder andere in de voorstellingen Next to Normal, Aspects of Love, The Phantom of the Opera (Duitsland), the Last 5 Years en Sweeney Todd. Het afgelopen seizoen speelde ze de rol van Jo March in de voorstelling Little Women.


Overige spelers

Naast de professionals Michelle van de Ven en Rik Witteveen bestaat de spelersgroep uit Froukje Bosma, Emmely Evers, Jaap Jan Hemmes, Mayra Hondema, Karst Jan Iedema, Anneke Jansma, Chris Marijt, Marius den Otter, Marcin Rachula, Theun Ram, Gisela Schadenberg, Astrid Scholtens, Folkert Sijbrandi, Piet Wenings, Anouk Wijnia en Coby Yntema.

Maar daarmee is de bühnebezetting niet compleet. Een groep jeugdige spelers gaat aan de slag als weeskinderen en groep figuranten vormen samen het projectkoor. Dat alles begeleidt door Broken Brass, een negenkoppig blazersensemble met internationale naam en faam, die de voorstelling muzikaal begeleidt.


Onze muzikanten

Broken Brass is verantwoordelijk voor de muzikale arrangementen tijdens Hid Hero en het referendum. Deze band met Friese roots trekt internationaal volle zalen en festivalterreinen. Broken Brass bestaat uit acht overwegend conservatorium-opgeleide musici. Hid Hero en het referendum is voor de muzikanten een nieuwe richting. Dit past bij de ambitie van de band om als collectief te verbreden. Voor de voorstelling wordt uitsluitend nieuw werk gecomponeerd en live uitgevoerd. Broken Brass heeft een grote schare fans in binnen- en buitenland.